Musikterapi - at lytte til klassisk musik

Mange mener, at klassisk musik er svært at lytte til, fordi strukturen i musikken opfattes som rodet og uharmonisk. Grunden til denne opfattelse, er imidlertid, at mange ikke kan finde "tråden" i musikken, og nærmest bliver frustrerede og rastløse, af at lytte til klassisk musik.

I modsætning til f. eks. popmusik, kræver klassisk musik, at man lever sig helt ind i musikken, og lytter koncentreret og medskabende. Popmusikken indeholder en forholdsvis kort struktur, både i tid, form, dynamik og rytmik. Ofte varer et stykke klassisk musik mellem 10 og 30 minutter. Hvorimod popmusik sjældent varer over 10 minutter. Derfor opfattes popmusik, som mere overskuelig, som om der er mere orden i musikken.

Når man vil lytte til klassisk (eller andet) ukendt musik, er der nogle forskellige lyttemetoder, man kan anvende. Ingen kan siges at være mere rigtig end den anden. Man må blot forsøge, hvilken der tiltaler ens personlighed og musiknydelse bedst.

1. Alternative lyttemåder

1.1. Eskapist lytteren

Eskapist lytterens oprigtige ønske er, at opleve, og koncentrere sig om musikken. Problemet er imidlertid, at han ikke kan følge tråden, mister koncentrationen, og kan ikke holde styr på sine tanker, som gang på gang må kaldes til orden og henledes på musikken.

Eskapist lytteren er meget almindelig. Han bruger musikken som et narkotisk middel til at forlade denne verden og svæve bort til en bedre. Lytteren møder vi hver dag. I skoven, i trafikken, på stranden og på arbejdspladsen, nemlig "walkmanden". Som med propper i ørene lukker musikken ude, og ikke giver den mulighed for, at trænge ind og aflevere sit budskab.

1.2. Analyse lytteren

Denne lytter er faktisk modsat eskapist lytteren. Han registrerer og analyserer alt hvad hans opmærksomhed fanger, og kan diskutere såvel indhold, som udførelse af hvad han har hørt. Han oplever - musikalsk set - mindre end eskapisten, fordi han er lukket for de følelsesmæssige impulser, som musikken rummer. Han interesserer sig mest for "teknikken."

1.3. Medskabs lytteren

Både eskapist- og analyselytteren har nogle gode egenskaber, som den medskabende lytter anvender. At lytte medskabende, kræver stor koncentration af lytteren, det kræver også, at man kan rumme alle impulser og kan analysere dem. Man må også kunne lade sig rive med og virkelig leve sig ind i musikken. Der er ingen tid til at læse pladeomslag o. lign. At lytte medskabende kræver total nærværelse, og bliver man forstyrret af en dørklokke, kan man ligeså godt starte helt forfra. Behersker man evnen til at lytte som den medskabende lytter, giver det mulighed for den helt perfekte musikoplevelse.

1.4. Lejrbålslytteren

Lejrbålslytte - metoden er en god måde at lære nyt og fremmedartet musik at kende på. Umiddelbart kan man ikke finde hverken rytme, melodi eller harmoni i musikken. Det er en typisk reaktion for mennesker, som første gang forsøger at lytte til klassisk musik.

Her er lejrbålsmodellen en god lyttemetode. Man afstår fra, at tage stilling til hvad der kommer ind, og hvad der kommer ud. Istedet for fastholdes opmærksomheden om musikkens refleks i sind og krop. Man må ikke sammenligne lejrbålsmodellen med baggrundsmusik. Her behøver man nemlig ikke at lytte overhovedet, da man for det meste koncentrerer sig om et eller andet, og blot har brug for, at der er en form for "baggrundsstøj."

Det gælder om at lade musikken uhindret finde vej til underbevistheden, og fortælle budskabet.

Lyttemodellen kræver nærmest meditativ koncentration for at have den rigtige effekt. Det menes hermed, at man f. eks kan foretage sig nogle ting som man ikke behøver at tænke over. Strygning, opvask, rengøring, bilvask o. lign. er udmærkede bibeskæftigelser.

1.5. Musikfaste

Ligesom kroppen også har brug for at faste i kortere perioder, har hjernen godt af at musikfaste. Prøv fx en ferie, eller en weekend uden musik, og bemærk den nydelse det er igen at lytte til musikken. Er man i forvejen glad for, at lytte til musik, vil musikopfattelsen efter en sådan faste være som at komme fra en Skoda over i en 12 cyl. Jaguar. Det bliver et naturligt tilbagevendende led i musiklivet.

God fornøjelse.